Pages

Thursday 6 June 2013

AMBILLAH SESUATU...

“Selama-lamanya KELEMBUTAN tak akan pernah tewas dengan KEKERASAN…”
Apakah kebaikan dan manfaat yang telah disumbangkan oleh kekerasan..???

Dengan sebab kekerasan, banyak sudah insan yang patah hati, tawar hati, kecewa, pilu, longlai, marah dan berdendam. Bahkan kekerasan jugalah yang menjadi asbab kepada banyak perselisihan, pergaduhan, pencakaran dan peperangan.

Kebaikan selamanya tidak akan hadir dalam diri orang yang keras dan kasar perwatakannya. Bahkan ia akan terhalang daripada mendapat kebaikan.

Api yang marak jika disiram dengan air akan terpadam jua,
Api sifatnya membara,
Air pula sifatnya menyejukkan,melegakan, dan menenangkan,
Maka jika yang keras itu dibalas dengan kelembutan,
tentulah kelembutan akan mengatasinya.
Biar kita diherdik,dicaci,dimaki,
Balaslah dengan kata-kata yang baik,
Jika kejahatan di balas kejahatan,
maka itu adalah dendam.
Jika kebaikan di balas kebaikan,
maka itu adalah perkara biasa.
Jika kebaikan di balas kejahatan,
maka itu adalah zalim.
Tapi jika kejahatan di balas kebaikan,
itu adalah mulia dan terpuji.

“Dan tidaklah sama kebaikan dan kejahatan. Tolaklah (kejahatan itu) dengan cara yang lebih baik, maka tiba-tiba orang yang antaramu dan antara dia ada permusuhan seolah-olah telah menjadi teman yang sangat setia. Sifat-sifat yang baik itu tidak dianugerahkan melainkan kepada orang-orang yang sabar dan tidak dianugerahkan melainkan kepada orang-orang yang mempunyai keuntungan yang besar”

Suatu malam yang sunyi sepi, kala masyarakat sedang khusyuk tidur, seorang pencuri menceroboh masuk kepondok Rabiatul Adawiyah. Namun setelah menyelongkar sekeliling berkali-kali, dia tidak menemui sebarang benda berharga kecuali sebuah kendi untuk kegunaan berwudhu; itu pun telah buruk.Lantas si pencuri tergesa-gesa mahu keluar dari pondok tersebut. Tiba-tiba Rabiatul Adawiyah menegur si pencuri, "Hei, jangan keluar sebelum kamu mengambil sesuatu dari rumahku ini."

Si pencuri terperanjat kerana dia menyangka tiada penghuni di pondok itu. Dia juga hairan kerana baru kini dia menemui tuan rumah yang begitu baik hati. Kebiasaannya tuan rumah pasti akan menjerit meminta tolong apabila ada pencuri memasuki rumahnya, namun lain pula yang berlaku."Ambillah sesuatu," kata Rabiatul Adawiyah lagi.

'Tiada apa-apa yang boleh aku ambil daripada rumahmu ini," kata si pencuri berterus-terang."Ambillah itu!" kata Rabiatul Adawiyah sambil menunjuk pada kendi yang buruk tadi.

"Ini hanyalah sebuah kendi buruk yang tidak berharga," jawab pencuri.

"Ambil kendi itu dan bawa ke bilik air. Kemudian kamu ambil wudhu menggunakan kendi itu. Selepas itu solatlah dua rakaat. Dengan demikian, engkau  telah mengambil sesuatu yang sangat berharga daripada pondok burukku ini," balas Rabiatul Adawiyah.

Mendengar kata-kata itu, si pencuri tadi berasa gementar. Hatinya yang selama ini keras, menjadi lembut seperti terpukau dengan kata-kata Rabiatul Adawiyah. Lantas si pencuri mencapai kendi buruk itu dan dibawa ke bilik air, lalu berwuduk menggunakannya. Kemudian dia menunaikan solat dua rakaat. Ternyata dia merasakan suatu kemanisan dan kelazatan dalam jiwanya yang tak pernah dirasa sebelum ini.

Rabiatul Adawiyah lantas berdoa, "Ya Allah, pencuri ini telah menceroboh masuk ke rumahku. Akan tetapi dia tidak menemui sebarang benda berharga untuk dicuri. Kemudian aku suruh dia berdiri di hadapan-Mu. Oleh itu, janganlah Engkau halang dia daripada memperolehi nikmat dan rahmat-Mu."

Sedarlah apabila hati kita resah dan gelisah inginkan pembelaan, hakikatnya pada ketika itu kita sedang merindui yang Maha Adil. Ketika kasih sayang terputus atau cinta terkandas, kita inginkan sambungan. Maka ketika itu kita sebenarnya merindui ar-Rahman dan ar-Rahim (Allah yang Maha Pengasih dan Penyayang).

1 comment:

  1. Assalamualaikum saudara Amirul.Saya nak tanya bait2 kata "Api yang marak jika disiram dengan air akan terpadam jua..." adalah ciptaan saudara kah?Boleh saya gunakannya didalam buku yang saya ingin hasilkan?jika diizinkan moga Allah memberkati saudara.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...