Pages

Monday 31 December 2012

TERKAPAI DALAM MENCARI JALAN-MU

Apabila kita merasakan sudah tiada orang memahami kita, maka Dia sedang meminta kita untuk kembali 'memahami'-Nya.

Hanya dengan berusaha 'memahami' Pencipta, barulah kita akan mula memahami yang dicipta-Nya.

Kita sentiasa ada Dia, dan cinta Baginda s.a.w!!!


Semua orang layak diberi peluang kedua. Janganlah terlalu menghukum orang dengan hukuman sendiri, sehingga kan mereka rasa takut untuk meneruskan kehidupan. Hidup di dunia ni singkat sangat jika nak dibandingkan dunia Akhirat nanti. Hargailah setiap kehidupan kita, lakukan yang terbaik, masa tak akan berulang lagi bagi kita undur dan memperbaiki setiap kesalahan yang lepas. Angkat sedikit kepala, pandang hadapan, senyum dan teruslah melangkah. Ingat ALLAH selalu sebab DIA tak pernah lupakan kita. 
Sabda Rasulullah s.a.w:
 "Seorang Mukmin seperti pohon yang ditanam, setiap masa angin kerap meniupnya. Seorang Munafik ibarat tanaman padi, ia tidak akan disentuh melainkan waktu menuai." 


Begitulah kehidupan Muslim, selalu diusik dan disentuh dengan pelbagai asbab. Ibarat pohon yang tidak pernah sunyi dari desir angin. Terliuk-lentok dibuai dan dihembus. Namun, akarnya kukuh mencengkam bumi, kuat dan ampuh. 



Akar itu seperti hati.

Pernah kita merasakan dalam hidup ini kita tidak mendapat apa yang kita inginkan. Apa yang kita rancang tidak menjadi. Apa yang kita beri, tidak seperti yang kita terima.


Allah sedang mendidik hati, biar kukuh memacak ukhrawi. Allah sedang mendidik hati supaya tabah, lantas segala mehnah menjadi mudah kerana sudah terbentur pasrah.



Namun, jika tarbiah dan ujian ini langsung dari Allah, melalui Qadha dan Qadarnya, kita terus berusaha untuk pasrah, malah terpaksa pula bersabar kerana tiada kudrat untuk melakukan apa-apa seperti musibah kematian misalnya. Bagaimana pula jika ujian itu datang dari makhluk, yang kita mampu pula untuk membalasnya.



"Tak perlu jujur sangat dalam dunia sekarang ni,"


"Tipu sikit-sikit tak apa, dunia ini penipuan,"

Pelbagai dialog akan muncul melalui pandangan akal, lalu kita sukar menafsir hakikat, lantas kadang-kadang sudah terhantuk baru terngadah.

Kejujuran tidak lari daripada sikap. Ia membentuk peribadi yang luhur. Begitu susah orang sekarang untuk berlaku jujur, sedangkan sikap terpuji itu membawa hikmah yang besar.

Nabi Muhammad SAW bersabda, "Hendaklah kalian jujur, kerana kejujuran akan menghantarkan kepada kebaikan dan kebaikan akan menghantarkan ke syurga" (H.R. Bukhari dan Muslim dari Ibnu Mas’ud radhiyallahu ‘anhu), hendaklah kita bersikap jujur dalam ucapan, keyakinan dan amalan.

Bukankah kejujuran itu sesuatu yang mesti dan selalu tanpa kompromi, sehingga baginda Rasulullah s.a.w apabila bergurau konsisten dalam benar dan jujur? 

Rasulullah Bersabda : “Sesungguhnya kebenaran itu membawa kepada kebaikan dan kebaikan itu membawa ke surga. Seseorang akan selalu bertindak jujur sehingga ia di tulis di sisi Allah sebagai orang yang jujur. Dan sesungguhnya dusta itu membawa kepada kejahatan dan kejahatan itu membawa ke neraka. Seseorang akan selalu berdusta sehingga ia ditulis di sisi Allah sebagai pendusta.” (HR. Bukhari dan Muslim)

Dan Allah pun berfirman didalam Al-Qur’an surat Att-taubah ayat 119 :
“Wahai orang-orang beriman! Bertaqwalah kamu kepada Allah dan jadilah kamu (hidup) bersama orang-orang yang benar ( jujur )” .

Pertahankanlah kejujuranmu, meskipun engkau menghadapi celaka. Kerana pada kejujuran itu hakikat keselamatan. Dan jauhilah perbuatan dusta, meski engkau melihat sebagai keselamatan, kerana pada ketidakjujuran itu adanya celaka.”
Apabila engkau bersendirian sedetik, jangan engkau kata,
aku telah bersendirian, bahkan katakanlah aku diperhati,
jangan engkau menyangka Allah lalai walaupun sedetik,
jangan sangka ada sesuatu tersembunyi,tidak diketahuiNya.

Menangisi perpisahan akibat gagal bercinta adalah satu pembaziran mutiara jernih kita dan juga menguji sejauh mana kebodohan kita tetapi dengan menangisi dan menyesali akan dosa kita lantas meminta pengampunan dariNya akan lebih menjamin dunia dan akhirat.

Seseorang yang berperibadi kuat umpama besi waja semakin dibakar oleh keadaan semakin dititik oleh cabaran hidup semakin teguh dan waja untuk menhadapi hidup. Seseorang yang berperibadi lemah laksana tanah apabila diketuk oleh cabaran hidup ia akan berkecai.

Bahagia itu bukan destinasi
yang belum pasti
bahagia ada setiap hari
dinikmati oleh hati
Bahagia anugerah Ilahi
berhak dimiliki
buat siapa yang mencari
dengan petunjuk hakiki

Bahagia perlu diciptakan
bukan sekadar diangankan
dalam setiap keadaan
dalam setiap kesempatan

Usah terus sengsara
bahagiamu di depan mata
ciptakanlah bahagia
dan sebarkan bahagia
by:FATIMAH SYARHA
“Ya Allah, sesungguhnya kami memohon perlindunganMu dari kelemahan, kemalasan, sifat pengecut, kedekut, nyanyuk dan azab qubur. Ya Allah, berikanlah ketaqwaan kepadaku dan sucikanlah ia, kerana Engkaulah sebaik-baik Tuhan yang menyucikan , Engkau pelindung dan memeliharanya. Ya Allah, aku memohon perlindunganMu dari ilmu yang tidak bermanfaat, hati yang tidak khusyuk , nafsu yang tidak puas dan doa yang tidak dikabulkan “.

...Alihkan matamu ke laut, airnya cantik membiru dan penuh dengan ketenangan, tetapi hanya Allah sahaja tahu rahsia didalamnya, begitulah dengan kehidupan manusia, riang ketawa.. tetapi hanya Allah yang tahu rahsia kehidupannya, jika kau kecewa, maka pandanglah sungai.. airnya tetap mengalir biarpun berjuta batu menghalang, jika kau merasa sedih pandanglah ke langit, kau akan sedar bahawa Allah sentiasa bersamamu...

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...