Pages

Thursday 3 October 2013

SUNNATULLAH...KURNIAAN-MU

"Sungguh, yang paling mulia di antara kamu di sisi Allah ialah orang yang PALING BERTAQWA.Sungguh, Allah Maha Mengetahui, Maha Teliti"
(Al-Hujurat: 13)

Cinta Allah, adalah cinta yang kekal abadi. Kejarlah cinta Allah SWT terlebih dahulu kerana kita pasti tidak akan kecewa andai kita berjaya mencintai Allah SWT dengan sepenuh hati. Bagaimana kita hendak mencintai seseorang andai kita tidak berusaha untuk kenal dan cintai Sang Penciptanya..??

"Cintakan manusia itu tidak mewujudkan kebahagiaan yang abadi untuk seseorang insan, kerana ia tidak kekal. Cintakan manusia seringkali membuatkan seorang itu gagal, kecewa, menderita dan terseksa. Oleh itu tidak ada suatu cinta pun yang dapat membuahkan kebahagiaan dan kenikmatan yang kekal abadi kecuali cinta kepada Pencipta manusia itu sendiri." (Rabi'atul Adawiyah)
 
SEKUAT mana kita setia...
SEHEBAT mana kita merancang...
SELAMA mana kita menunggu...
SEKERAS mana kita bersabar...
SEJUJUR mana kita menerima kekasih kita...
SELAMA mana kita bertahan bersamanya...

Jatuh cinta itu fitrah,ingin bercinta itu fitrah,ingin dicintai itu fitrah..

Tapi, harus diingatkan..Jika fitrah itu dibawa dgn aliran yg betul,ia mulia..Jika dialir dgn aliran yg salah,ia hina..


Bila hubungan kita dengan Allah lemah, cinta lain akan terdahulu menguasai hati, hingga membuatkannya tanpa sedar menjadi sembahan kita. 
Na'uzubillah !
Jika ALLAH SUBHANAHU WA TA'ALA tidak menulis jodoh kita bersama orang yang kita sukai, Kita tetap tidak akan Bersama dengannya walau engkau bersusah payah mendapatkannya. Maka cintailah orang sewajarnya .... kerana orang yang kita cintai belum pasti jodoh kita nanti, kadang yang engkau nilai baik untuk mu belum tentu baik untuk ALLAH. 

Saat hati berkata " INGIN ", namun ALLAH berkata " TUNGGU "

Saat AIR MATA harus menitis, namun ALLAH berkata " TERSENYUMLAH ".


Saat segalanya terasa " MEMBOSANKAN ", namun ALLAH berkata " 

TERUSLAH MELANGKAH ".



~Kita merancang Allah juga merancang tetapi perancangan Allah lebih baik.~
Jika ALLAH Tidak Menulis Jodoh Kita Bersama.. Kita Tetap Tidak Akan Bersama.. Tiada Yang Kebetulan Melainkan Semuanya Telah Dirancang.. Dan Sebaik Baik Yang Merancang Itu Adalah ALLAH s.w.t., Maha Perancang Segalanya.

Hebat aturanNya..

Jika mahu mendapatkan yang soleh, kurangkan agenda menCARI si Soleh, tetapi berusahalah menJADI yang solehah. Jika inginkan yang solehah, janganlah cerewet menCARI yang solehah, tetapi berusahalah menJADI yang soleh. Bertemu yang solehah, solehahnya dia belum tentu kekal. Bertemu yang soleh, solehnya boleh berubah.. kerana si soleh dan si solehah adalah insan biasa. 

Jika benar cinta itu kerana ALLAH maka biarkanlah ia mengalir mengikut aliran ALLAH kerana hakikatnya ia berhulu dari ALLAH maka ia pun berhilir hanya kepada ALLAH

"Dan segala sesuatu Kami ciptakan berpasang-pasang supaya kamu mengingat kebesaran ALLAH"


(Adz Dzariyat : 49)
Niatkanlah segala perasaan kita hanya kerana ALLAH.. HANYA UNTUK MENDAPATKAN KEREDHAAN ALLAH…kerana ALLAH jua lah yang memberi segala perasaan itu..

"..berikan hatimu hanya untuk Allah, pasti Allah temukan padamu pemilik terbaik.. hamparkan masamu seluasnya hanya untuk Allah, pasti Allah aturkan kehidupanmu sebaiknya.."

Ya Allah, kurniakanlah aku cintaMu dan cinta orang-orang yang mencintaiMu,serta cinta yang dapat mendekatkan aku kepada cintaMu.. Ya Allah, sekiranya Engkau ingin pisahkan aku dengan sesuatu, sedangkan ia amat aku cintai, jadikanlah ia ruang untuk cintaMu di dalam diriku. Jangan jadikan cintaku pada yang selain dariMu, mengatasi cintaku padaMu. Amin..

"Sesiapa sahaja yang memberi kerana Allah, menolak kerana Allah, mencintai kerana Allah,membenci kerana Allah & menikah kerana Allah, maka bererti ia telah sempurna imannya."(HR. Al-Hakim)


Jodoh itu rahsia Allah, Sunnatullah. Cepat atau lambat, ia akan sampai juga kepada kita apabila tiba masanya. Usah terburu-buru. Sunnatullah tidak boleh digesa, tidak boleh dilengahkan bila sampai masanya.

".. boleh jadi (pula) kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu.
ALLAH mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui."

(Al Baqarah : 216 )

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...